štvrtok 16. júna 2011

Zdeno víťaz Stanley Cupu



Hokejisti Bostonu vyhrali rozhodujúci siedmy zápas na ľade Vancouvru 4:0 a po tridsiatich deviatich rokoch získali pre klub Stanleyho pohár. 
BRATISLAVA. Keď Zdeno Chára odchádzal do zámoria, otec ho vyprevádzal s troma želaniami: aby nebol v NHL známy len ako bitkár, aby strelil hetrik a aby získal Stanleyho pohár. Viacero hokejových odborníkov sa pousmialo už len nad tým, že Chára chce hrať v NHL.
Obrovitý obranca sa však zaťal, tvrdo na sebe pracoval a za pätnásť sezón splnil všetky tri otcove želania. Posledné dve v tomto ročníku.

Ukázal emócie

Keď zdvihol vo štvrtok nad ránom nad hlavu Stanleyho pohár ako prvý z hráčov Bostonu, bola z neho cítiť veľká úľava. Väčšinou zdržanlivý obranca, ktorý nie je známy emotívnymi gestami, oslavoval, kričal a šťastne krúžil po ľade zaplnenej vancouverskej arény.
Bruins doviedol k víťazstvu v NHL ako druhý kapitán z Európy po Nicklasovi Lidstromovi z Detroitu. Zaujímavoťou je, že rozhodujúci siedmy zápas bol pre Cháru presne stým v play off.
V klube, ktorý patrí do originálnej šestky NHL, sa zaradil k legendárnym obrancom Bobbymu Orrovi a Rayovi Bourquemu.
„Je to neskutočná chvíľa, obrovská pocta byť v takejto pozícii. Tento moment si budem pamätať do konca života. Mali sme ťažkú sezónu, ale vždy sme sa dokázali skoncentrovať v rozhodujúcich chvíľach. Za touto výhrou je dlhá cesta,“ povedal tridsaťštyriročný hráč zámorským médiám.

Vymazali Sedinovcov

Chára svojimi výkonmi potvrdil, že je momentálne jedným z najrešpektovanejších kapitánov v profilige. Spolu s kolegom z obrany Dennisom Seidenbergom a brankárom Timom Thomasom úplne vymazali elitný útok Canucks. Bratia Sedinovci získali v sérii len päť bodov. Slovák podobne ako v základnej časti vyhral hodnotenie plusových bodov.
Najväčším hrdinom Bostonu bol brankár Tim Thomas, ktorý chytal aj v poslednom zápase neuveriteľne. Pri výhre 4:0 zneškodnil 37 striel súpera a play off zakončil s 94% úspešnosťou zákrokov, pričom vo finálovej sérii mal dokonca takmer 97% úspešnosť.
Zaslúžene získal Conn Smythe Trophy pre najlepšieho hráča play off.
„Pre mňa bol MVP Zdeno. V každom zápase nám dal šancu vyhrať. Je to skvelý líder,“ citoval Thomasa denník The Globe and Mail.
Zaujímavosti
l Brankár Tim Thomas chytil v play off 798 striel, čo je nový rekord. Thomas získal cenu pre najužitočnejšieho hráča play off.
l Zdeno Chára je iba druhým eruópskym kapitánom po Švédovi  Lidströmovi, ktorý priviedol tím vo finále k Stanley Cupu.
l Najproduktívnejším hráčom play off bol Čech David Krejčí.
l Cena za vstupenku na posledný finálový zápas sa vyšplhala na 8600 dolárov.
sb

Nezlomný brankár

Rodák zo štátu Michigan sa dlho nevedel presadiť do NHL. Viacero sezón odchytal vo fínskej či švédskej lige.
V profilige dal skúsenému tridsiatnikovi šancu Boston. Jednotkou tímu sa stal až v 32 rokoch, odvtedy však patrí k brankárskej elite.
Pred dvoma rokmi získal Vezinovu trofej pre najlepšieho brankára, ale vlani sa nepríjemne zranil. Museli mu operovať bedrový kĺb a v bránke Bruins dostal prednosť mladý fínsky talent Tuukka Rask. Ten odchytal aj prvý zápas Bostonu pri otvorení sezóny v Prahe. Potom sa však dostal do bránky späť Thomas a odvtedy v nej dominoval.
„Celá moja kariéra je jeden veľký príbeh. Vždy som veril, že veľká výhra príde a ona naozaj prišla. Som vyčerpaný, ale šťastný. V 37 rokoch to bola pre mňa asi posledná šanca na podobný úspech,“ povedal Thomas televízii ESPN.
Skvelý záver kariéry si pripravil aj veterán Mark Recchi. Štyridsaťtriročný krídelník odohral skvelú finálovú sériu a tretíkrát v kariére zodvihol Stanleyho pohár.
„Tu v Britskej Kolumbii som začínal s hokejom a tu s ním aj končím, čo viac som si mohol priať. Odteraz si môžem naplno užívať na slnku,“ skonštatoval s úsmevom Recchi.⋌Tomáš Prokop © SME
Aký bol prínos Zdena Cháru k prvenstvu Bostonu v Stanley Cupe?
Ľubomír Višňovský, obranca Anaheimu
Zdenova rola v tíme je obrovská. Má veľkú zásluhu na ich výhre. Skvele organizoval obranu a pomáhal spoluhráčom aj po psychickej stránke. Pred rozhodujúcim zápasom som si bol istý, že vyhrá Boston. Videl som ako hral Vancouver v predchádzajúcich stretnutiach a už nemohli mať toľko šťastia."
Marián Hossa, útočík Chicaga - víťaz Stanleyyho pohára 2010
Veľmi veľký. Zakaždým odohrá na ľade takmer polovicu zápasu, je spoľahlivý. Každý útočník v NHL vám povie, aké ťažké je prejsť okolo neho s pukom. Dlhými pákami dosiahne všade. Neoceniteľné sú jeho líderské schopnosti. Držal som palce Bostonu a Zdenovi. Mnoho hokejistov nemá Vancouver v obľube, majú tam nepríjemné typy hráčov. Keď Zdeno ako prvý kapitán tímu zo Slovenska zvihol pohár nad hlavu, po tele mi prebehli zimomriavky. Spomenul som si na vlaňajšok, keď sme dosiahli na titul. Aj som mu to písal v esemeske: aby si užil oslavy."
Peter Bondra, strelec zlatého gólu Slovenska vo finále MS 2002
Zdeno je nesmierne cenný hráč. Finálová séria mi v niektorých chvíľach pripomínala šach trénerov oboch tímov. Chára bol často na ľade, keď vykorčuľovali bratia Sedinovci. Eliminoval ich silu, a to bol dôležitý faktor víťazstva Bostonu. Mal skvelú sezónu, zaslúžil by si Norrisovu trofej pre najlepšieho obrancu NHL. Rád by som zažil Zdenove oslavy s pohárom v Trenčíne.

Marián Gáborík, útočník New York Rangers
Zdenov podiel na úspechu tímu je výrazný. Všetko si v kariére vydrel. V juniorke v Trenčíne ho odpisovali, neverili mu. On sa zaťal a dostal sa až na vrchol. Za všetku tú drinu si Stanley Cup zaslúži. Dal by som mu aj Norrisovu trofej. V Trenčíne pribúdajú hráči so Stanleyho pohárom. Azda sa raz dočkám aj ja.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára